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Le fleurdelisé

16 mai 2010

Le fleurdelisé

 Le drapeau national flotte paresseusement au-dessus de la
tour d’Hydro-Québec. Je ne l’observe que depuis quelques secondes lorsque le
rideau se lève. C’est le rideau de lattes de métal qui abritait du soleil
devant ma place dans un confortable fauteuil de la grande bibliothèque. Il est
tout juste 18 heures au quatrième étage où j’écoute du Chopin langoureux en
lisant un livre passionnant. Ce drapeau paresseux est à l’image du Québec,
parce que le vent s’est calmé, parce que nous sommes heureux, collectivement,
relativement heureu
x de notre sort, parce que nous jouissons d’une paix dans
l’abondance qui semble à jamais confortable. Je pense à mes amours chinois, je
pense à mes amours de Chinoises en mesurant la profondeur du fossé des grandes
différences culturelles ainsi qu’à la différence des conditions de chaque vie,
qui dessinent les contours à chaque fois unique de chaque vie personnelle. Je
pense aussi à la considération générale de la situation des pays, ici aux
antipodes…

 Je lis ce
livre de Martin Jacques qui a fait jaser, au titre volontairement
provocateur : When China rules the World – the rise of the Middle
Kingdom and the end of the Western World.
Tout un programme!
persiflent les sceptiques. Mais le débat ouvert faire rage surtout au sein du
colloque, plus ou moins virtuel, des experts, universitaires, conseillers et
responsables, au plus proche des autorités actuellement régnantes.

 Pour ma part je lis ce livre avec un vif intérêt alerté de
ce précoce avertissement que cette paix dont nous jouissons actuellement ne sera
peut-être pas toujours aussi confortable. Car la paix a un prix. Il faut y voir
assez tôt pour éviter ou avoir le privilège de ne pas avoir à à gagner la
guerre.

 Sans extase et profonde pensée, dans le vide de pensée et
non la puissance du ‘Wu Wei’, la paresse et l’indolence ne sont pas des
attitudes propres à garantir l’avenir, de la liberté, par exemple, du confort
non plus que de la conservation et le développement de nos valeurs dans une
culture affirmative.

 Par l’éveil de mes amours chinoises je renouvelle mon amour
de la vie et ma foi dans le destin de l’humanité, mais je vois bien que le vent
se lève, que ce calme trompeur précède la tempête. C’est ainsi, il faudra bien
combattre, se résoudre à reprendre les armes. Une clairvoyance précoce nous permettra de les choisir meilleures. C’est ce à quoi, il me semble, nous invite
ce livre.

 Les meilleures ‘armes’ : Négociation, compréhension, échanges
mutuels, amours, concorde ; plutôt que féroce compétition, mobilisation totale,
confrontation jusqu’à la guerre, avec destruction mutuelle presque assurée. Car
je crains bien que par là nous soyons, hommes du présent qui rêvons d’un avenir
glorieux, pratiquement tous perdants.

Qui aime le plus la vie? Qui consent à tout détruire pour tout reconstruire? Faut-il sacrifier ses ambitions à ses valeurs? Ce qu’il y a de commun entre nous et les Chinois, dans l’analyse politique, c’est la volonté de puissance. Wille-zur-Macht, disait Nietzsche.

The fleurdelisé

The national flag floats lazily above the tower of Hydro-Quebec. I observed only a few seconds when the curtain rises. It is the curtain of metal lath, which housed the sun at my place in a comfortable armchair in the great library. It is just 18 hours on the fourth floor where I listen to Chopin’s languid melody reading a fascinating book. This flag is lazy in the image of Quebec, because the wind calmed down, because we’re happy together, relatively happy with our lot, because we enjoy relative abundance in peace  that seems forever comfortable. I think about my Chinese love, I think of my love for Chinese women by measuring depth of the ditch in cultural differences and the diverse circumstances of each life, the contours unique to every single life. I also look at the general consideration of situations in countries, here in the Antipodes …

I read this book by Martin Jacques, who made gossip, under the deliberately provocative title: When China rules the World – The Rise Of The Middle Kingdom and the End of the Western World. What a program! persiflent skeptics. But the open debate rages especially in the symposium, more or less virtual, of experts, academics, advisers and officials, to the nearest authorities currently prevailing.

For my part I read this book with great interest this early alert warning that the peace we now enjoy will be perhaps not always as comfortable. Because peace has a price. It should be seen early enough to avoid or have the privilege of not having to win the war.

Without ecstasy and deep thought, in the emptiness of thought and not the power of ‘Wu Wei’, laziness and indolence are not attitudes that will ensure the future of freedom, for example, or comfort and no more than conservation and development of our values in an affirmative culture.

In the wake of my Chinese loves I renew my love for life and my faith in the destiny of mankind, but I see that the wind picks up, this deceptive calm before the storm. Thus, it will have to fight, resolve to take up arms. An early insight will allow us to choose the best. This is for what, it seems to me, this book invites us.

The best weapons’: negotiation, understanding, mutual exchanges, love, harmony, rather than fierce competition, total mobilization, confrontation up to the war, with almost assured mutual destruction. For I am afraid that by doing so we are, men who now dream of a glorious future, virtually all losers …

Who loves life more? Who is willing to destroy everything to rebuild everything? Should one sacrifices his ambitions to his values? What is common between us and the Chinese, in policy analysis? It is the will to power. Wille-zur-Macht, said Nietzsche.

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7 commentaires leave one →
  1. permalink
    17 mai 2010 10 h 20 min

    Could you translate it into English, please?

  2. 18 mai 2010 11 h 10 min

    Isn\’t it easy to have access to automated translation by Google or Yahoo! …? They are not really accurate but can give an idea of content. I will give translation when I have time.

  3. permalink
    18 mai 2010 18 h 44 min

    I thought the title of the article is a kind of flower named 鸢尾花:plants with sword-shaped leaves and erect stalks bearing bright-colored flowers composed of three petals and three drooping sepals. And it was in memory of somebody maybe.But I used google translation just now.

  4. 18 mai 2010 20 h 50 min

    Yes, the "fleurdelisé" is the official name of the flag of the province of Quebec: it consists in a white cross, central reaching all width and length, cutting four part into the all-blue back, with the distinctive exception of four stylized white lily, reminiscent of emblematic French monarchy and traditions. This white lily is the flower chosen to symbolize Quebec distinction as the French society and culture in North America.

  5. 18 mai 2010 21 h 00 min

    Ah yes, in French, this flower from the lily ("le lys"), is called "la fleur de Lys". So "fleurdelisé" is contraction from this designation to create this new official word.

  6. permalink
    19 mai 2010 8 h 01 min

    Thanks for your translation and explanations of the title\’s meaning. I now understand it better. From your writing, I can perceive that you are a very sensitive person and have great insight,too.

  7. 20 mai 2010 15 h 10 min

    I see growing uncertainties in the future of global situation hence affecting the fate of people everywhere ; personal fate can not remain independent of important difficulties in the long run. As individualist as I remain for the sake of freedom of thought and expression, I can not abstract myself from deep rooted solidarity amongst all living and sentient beings. That said, I warn that pursue of respect in equal relationships is utterly difficult, specially for those who pretend for a sense of so-called natural or cultural superiority.

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